مشاغل خانگی

ایجاد شده در ۱۴ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۸:۴۹ بعد از ظهر
 

فرآیند صدور مجوز مشاغل خانگی (از ثبت نام تا اخذ مجوز)

این فلوچارت مراحل لازم برای دریافت مجوز مشاغل خانگی را به طور خلاصه و مرحله‌به‌مرحله نشان می‌دهد. هدف از این نمودار، آشنایی متقاضیان با فرآیند ثبت‌نام، دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزها و سامانه های مرتبط مانند سازمان غذا و دارو و TTAC  است تا بتوانند با دقت و سرعت بیشتری، مراحل را طی کرده و نسبت به راه‌اندازی قانونی مشاغل خانگی اقدام نمایند.

در ادامه، مراحل کامل این فرآیند به شرح زیر ارائه می‌شود:

مرحله 1: مراجعه به درگاه ملی مجوزها و ثبت نام برای دریافت مجوز مشاغل خانگی

آدرس:  https://mojavez.ir

مرحله 2: ثبت‌نام سایت مشاغل خانگی سازمان غذا و دارو

آدرس: https://my.fda.gov.ir/login.php

مرحله 3: پیگیری متقاضی و هماهنگی برای بازدید

پس از تکمیل فرآیند ثبت نام در درگاه ملی مجوزها، یک پیامک حاوی متن «درخواست شما با موفقیت ثبت شد» به شماره همراه متقاضی ارسال می‌گردد. کاربر باید ظرف 72 ساعت پس از ثبت نام، جهت پیگیری وضعیت درخواست و هماهنگی برای بازدید محل، به معاونت غذا و دارو مراجعه نماید.

مرحله 4: بازدید از محل

کارشناسان معاونت غذا و دارو گناباد، از محل موردنظر بازدید می‌کنند. نتیجه این بازدید بر اساس ضوابط مشاغل خانگی، تأیید یا رد محل معرفی‌شده در سامانه است. در صورت عدم تأیید، محل و شرایط مکان انجام فعالیت مشاغل خانگی طبق ضوابط غیرقابل قبول بوده و در صورت قابل اصلاح بودن  متقاضی می‌تواند نسبت به اصلاح آن اقدام کند و در صورتی که قابل اصلاح نباشد درخواست متقاضی قابل بررسی و پیگیری نخواهد بود و این موضوع در سامانه درج می‌شود. در صورت تأیید، محل و شرایط مکان انجام فعالیت مشاغل خانگی طبق ضوابط قابل قبول بوده و به متقاضی می تواند برای ادامه روند صدور مجوز مشاغل خانگی اقدامات بعدی را انجام دهد.

مرحله 5: ثبت نام متقاضی مشاغل خانگی در سامانه TTAC

آدرس:  https://entities.ttac.ir

مرحله 6: معرفی مسئول فنی

- متقاضی باید یک مسئول فنی (مطابق با چارت:) برای شغل خانگی تعیین کند و اطلاعات او را به سیستم وارد کند.

آدرس:  https://fda.gmu.ac.ir/Files/UploadFiles/GmuFDA/chart.pdf

مرحله 7: ثبت نام مسئول‌فنی در سامانه TTAC

آدرس:  https://entities.ttac.ir

راهنمای ثبت نام مسئول فنی در سامانه TTAC: https://fda.gmu.ac.ir/Dorsapax/userfiles/file/ghazadaroo/Ghaza/TTac.hlpTechnical.pdf

و دریافت کارت فعالیت مسئول فنی مطابق راهنما: https://fda.gmu.ac.ir/Dorsapax/userfiles/file/ghazadaroo/Ghaza/farayand-daryaft-cart.pdf

مرحله 8: تحویل مدارک و مستندات لازم به معاونت غذا و دارو

متقاضی باید حداکثر ظرف مدت یک ماه، بر اساس لیست موجود در سایت معاونت غذا و دارو گناباد به آدرس، نسبت به تهیه مدارک مورد نیاز اقدام کند. پس از انعقاد قرارداد با مسئول فنی و دریافت کارت صلاحیت مسئول فنی از سامانه TTAC، کلیه مدارک را به‌صورت حضوری به معاونت غذا و دارو گناباد تحویل دهد.

مدارک لازم برای ثبت گواهی اظهار مشاغل خانگی در معاونت غذا و دارو:

- دریافت معرفی‌نامه از سازمان جهاد کشاورزی یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی

- تکمیل فرم درخواست ثبت گواهی اظهار در معاونت غذا و دارو

- ارائه تصویر کلیه صفحات شناسنامه متقاضی

-  ارائه برابر اصل شده فیش واریز هزینه بر اساس آخرین تعرفه‌های مصوب

- معرفی مسئول فنی واجد شرایط و تأیید صلاحیت شده

- تکمیل فرم تعهدنامه محضری مبنی بر رعایت حداقل اصول و الزامات بهداشتی توسط متقاضی و مسئول فنی

- ارائه کارت معاینه بهداشتی کلیه افراد خانوار

- ارائه گواهی معتبر دوره آموزش بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی

- ارائه تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه با کد رهگیری برای واحدهای استیجاری، همراه با رضایت کتبی مالک برای انجام فعالیت مشاغل خانگی (تذکر: در مناطق روستایی، تأیید سند توسط دهیار یا دهیاری کافی است).

- ارائه قرارداد با آزمایشگاه همکار

- ارائه طرح برچسب محصول

(نکته 1: در صورت تقاضا برای درج برند (نام تجاری) روی برچسب، ارائه برابر اصل شده گواهی ثبت علامت تجاری الزامی است؛ در غیر این صورت، درج هرگونه نام تجاری روی برچسب محصول غیرمجاز است.

نکته 2: الزامات برچسب‌گذاری شامل درج عبارت "تولید خانگی"، "کد واحد خانگی/کد مسئول فنی/شناسه معاونت"، "آدرس محل آماده‌سازی (اختیاری)"، "شماره تماس"، "نام فرآورده" و "عمده ترکیبات تشکیل‌دهنده" است).

مرحله 9: بررسی مدارک و مستندات توسط معاونت غذا و دارو

- اگر مدارک کامل و صحیح باشند، به مرحله بعد می‌رود. در غیر این صورت، متقاضی باید مدارک را اصلاح کند.

مرحله 10: در صورت تایید، صدور گواهی تبث اظهار مشاغل خانگی

پس از تایید تمامی مدارک، گواهی تبث اظهار مشاغل خانگی را صادر می‌شود.

مرحله 11: مراجعه به دبیرخانه معاونت غذا و دارو و دریافت گواهی تبث اظهار مشاغل خانگی

متقاضی باید به دبیرخانه معاونت غذا و دارو مراجعه کند و گواهی تبث انظار مشاغل خانگی را دریافت کند.

مرحله 12: درج شماره و تاریخ گواهی تبث انظار مشاغل خانگی سازمان غذا و دارو به روی محصول و فعالیت در محدوده شهری مجاز

متقاضی باید شماره و تاریخ گواهی را به روی محصولات درج کند و می‌تواند تولید وتوزیع محصول مربوطه را در محدوده شهری مجاز شروع کند.

طراحی و پشتیبانی: پورتال زینوپارس